Procedury antymobbingowe
O czym jest usługa
Przygotowujemy i dostosowujemy do potrzeb Klienta procedury i schematy antymobbingowe, celem zapewnienia Klientowi (pracodawcy) optymalnej ochrony przed zachowaniami antymobbingowymi.
Kto jest adresatem
Usługa adresowana jest do Klientów biznesowych zatrudniających pracowników. Nie ma znaczenia liczba zatrudnianych pracowników, nawet w niewielkiej organizacji niezbędna jest odpowiednia prewencja przed zachowaniami mobbingowymi.
Jakie problemy rozwiązuje
Zgodnie z Kodeksem pracy Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi. Przez mobbing rozumie się działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
Przygotowanie procedur antymobbingowych zwiększa świadomość pracowników w zakresie zachowań niedozwolonych, może poprawić środowisko pracy, minimalizuje ryzyko pojawienia się zachowań mobbingowych, których skutkiem może być zasądzenie odszkodowania od pracodawcy.
Kiedy trzeba/ można z niej skorzystać*
Zaleca się, by każdy podmiot gospodarczy, każda osoba zatrudniająca pracowników posiadała procedury antymobbingowe i by podejmowała działania zapobiegające zachowaniom niosącym charakter mobbingowy (np. cykliczne szkolenia). Dzięki temu dba się o atmosferę w miejscu pracy, o bezpieczne warunki pracy, a tym samym o wydajność i brak ewentualnych roszczeń odszkodowawczych ze strony pracowników.
Jakie są korzyści:
- oszczędność środków – brak potrzeby prowadzenia długotrwałych i kosztownych procesów sądowych, eliminacja kosztotwórczych zdarzeń jak: absencja pracowników, fluktuacja załogi, niska produktywność, pogorszenie atmosfery w miejscu pracy, utrata dobrego wizerunku formy, utrata zaufania klientów,
- minimalizacja ryzyk – rzetelne prowadzenie polityki antymobbingowej pozwala zapobiec roszczeniom odszkodowawczym,
- wydajność pracowników – dzięki rzetelnej polityce antymobbingowej i bezpiecznemu środowisku pracy (pozbawionego zachowań mobbingowych) pracownicy są bardziej wydajni, chętniej i szybciej wykonują swoje obowiązki służbowe.
Jakie są zagrożenia/ co się stanie, jeżeli Klient z niej nie skorzysta?*
- Zasądzenie odszkodowań na rzecz pracowników – brak polityki i procedur antymobbingowych powoduje większe ryzyko wystąpienia w zakładzie pracy zachowań noszących znamiona mobbingu.
- Zasądzenie odszkodowań na rzecz pracowników – brak polityki i procedur antymobbingowych powoduje większe ryzyko wystąpienia w zakładzie pracy zachowań mobbingowych, których pracodawca winien zapobiegać. Jeśli tego nie robi, z dużym prawdopodobieństwem sąd zasądzi odszkodowanie na rzecz pracownika.
- Utrata wartościowych pracowników – osoby mobbingowane najczęściej zapadają na różnego rodzaju schorzenia, unikają konieczności spotykania się z osobami, które przekraczają normy właściwego zachowania, ostatecznie rozwiązują stosunek pracy. Dla pracodawcy to konieczność przeszkolenia nowych pracowników, konieczność ponoszenia kosztów rekrutacji.